Hittarps Idrottsklubb
Om klubben - vår värdegrund

Hittarps IK är en ideell förening som främst bedriver fotbolls- och gymnastikverksamhet. Föreningen har idag över 1400 medlemmar i åldrarna 1-90 år och arbetar aktivt med mottot: ”Så många som möjligt – så länge som möjligt”.

Hittarps IK är den största fotbollsföreningen i Helsingborg och har hela 40 stycken fotbollslag i seriespel. Fotbollen är den sport som flest i föreningen är aktiva genom och våra seniorlag har firat stora framgångar de senaste åren. Våra damer spelar i division 1 och våra herrar i division 2 under 2019.

HIK är en klubb som gillar banbrytande idéer, så länge de limmar med vår verksamhetsidé. Under säsongen 2018/2019 var Hittarps IK, som ensam representant söder om Göteborg, med i landets högstaliga i Futsal. En satsning som kommer fortsätta även i framtiden.

Vår ungdomsverksamhet på fotbollssidan utgör själva stommen i Hittarps IK och består idag utav cirka 900 aktiva fotbollstokiga ungdomar. Vi har representation i alla åldrar från 5 till och med 18 år. Sedan 2012 har Hittarps IK samarbetat med hjälporganisationen Friends och sätter kamratskap högst på dagordningen. Den sociala gemenskapen är fundamentet för hela Hittarp IK:s ungdomsverksamhet.

För Hittarps IK är ungdomar, ledare, föräldrar och sponsorer potentiella kulturbärare för klubben och vår filosofi. Vår ambition är att alla, oavsett var man befinner sig i världen, som någon gång engagerat sig i Hittarps IK ska vara en stolt ambassadör för klubben.

Verksamhetsidé och vision

Hittarps IK är en lokalt förankrad idrottsklubb med ett stort socialt ansvar som vi sedan kombinerar med tydliga sportsliga mål. Vår verksamhet utgörs idag av fyra sektioner; fotboll, gymnastik, boule och tennis. För oss  är det självklart att alla som vill vara en del av Hittarps IK ska ges den möjligheten. Vår vision är således lika enkel som självklar:

”Så många som möjligt, så länge som möjligt”

Detta ställer naturligtvis krav på oss som förening att ha en tydlig idé om hur vi vill bedriva vår verksamhet och vi strävar ständigt efter att kunna erbjuda en trygg miljö som främjar individen. Vi vill vara med och bidra till att utveckla morgondagens samhällsbärare, oavsett om de satsar på sin fotboll, näringsliv eller något annat spännande. Alla ska känna att de har en plats i Hittarps IK.

Ledstjärnor
  • Kul = Vi värderar leken  högt och är fast övertygade om att möjligheterna till individuell och gemensam utveckling ökar genom att trivas och ha roligt med varandra
  • Kamratskap = Alla får vara med och idrotta tillsammans, oavsett kunskapsnivå
  • Kvalitet = Välutbildade ledare och en stark administrativ support från kansli och klubb skapar förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna vara med i Hittarps IK så länge som möjligt.
Friends
Hittarps IK är en idrottsklubb som vilar på mjuka och inkluderande värderingar. Vi känner ett stort socialt ansvar och målbilden är att vara det naturliga alternativet för de barn och ungdomar i vårt upptagningsområde som vill aktivera sig, oavsett förutsättningar.

Ett led i detta ansvarstagande är vårt samarbete med Stiftelsen Friends. Detta samarbete har pågått i över tre år och hjälper klubben att aktivt ta avstånd från all form av mobbning och utanförskap. Vi är stolta över detta ställningstagande men är samtidigt väldigt måna om att detta inte blir en fin pappersprodukt, utan något som aktivt implementeras i klubbens dagliga verksamhet.

Inom ramen av detta samarbete genomför klubben tillsammans med Friends olika utbildningar för våra aktiva barn och ungdomar, för våra ledare samt för de föräldrar som är knutna till Hittarps IK. Dessutom svarar våra ungdomslag årligen på en enkät som berör trivsel, värdegrund och allmän uppfattning av Hittarps IK. Detta hjälper oss att förstå våra medlemmar och dess välbefinnande i samband med Hittarps IK.

Framgångsfaktorer

Vi vill skapa en röd tråd som genomsyrar hela Hittarps IK med syftet att samtliga lag ska tilldelas likartade förutsättningar. För att förverkliga detta har vi identifierat fem framgångsfaktorer som samtliga lag bör uppfylla. Historien har nämligen lärt oss att lyckas lagen uppfylla dessa faktorer bli resan i Hittarps IK både roligare och bättre samtidigt som den möjliggör för fler att vara med längre.

• Max åtta barn/ledare
  • Rätt utbildade ledare, sportsligt så väl som socialt
  • Bred förståelse för HIK-filosofin
  • Välfungerande lagorganisation och ett stort föräldraengagemang